Monday, August 30, 2010

Merdeka.

Sudah 53 tahun, mengapa sekarang perlu ada kau untuk kau, aku untuk aku lagi?. Sudah-sudahlah tu. Benda tu semua tak akan membawa kebaikan. Jadi lebih buruk adalah. Kurang-kurangkanlah perangai berkelompok tu. Takde faedah.

Bukankah lebih bagus kalau kita semua masih lagi menyanyi lagu riang gembira bersama-sama, tanpa ada rasa prejudis. Bukankah itu lebih afdal.

Ini tidak, tak habis nak emosi bila ketuanan di usik, kita tak boleh kena pijaklah, kita kena bangkitlah. Kalau betul kau tak nak kena pijak, tak kena lunyai, kenapa masih ada yang berumahkan atap nipah?. Kenapa masih ada yang makannya di campur siput babi?. Kenapa bajunya masih ada yang koyak dan rabak?. Mana dia intipati perjuangan yang kau laung-laungkan dulu?.

Jangan kau laungkan semangat merdeka ini, jika jiwa kau sendiri belum merdeka dari sebarang prejudis ataupun syak wasangka. Kalau benar mereka salah, kalau benar mereka tipu, kita ada undang-undang, kita ada hukum-hakam. Biarkan kedua-duanya yang menentukan.Kita tiada kuasa untuk menentukan mana boleh, mana tidak.

Merdeka kita sudah 53 tahun, kalau dia mampu bersuara, mesti dia akan meluahkan perasaan kecewanya melihat keadaan sekarang ini. Mengapa perlu kembali kepada zaman tidak bertamadun?. Kenapa mesti bangkitkan semula rasial dari kubur yang tidak bernesan itu?. Sudah-sudahlah. Merdeka 53 tahun ini, bukanlah untuk di akhirkan pada 55 tahun, 60 tahun ataupun 100 tahun tapi untuk diwarisi sampai bila-bila. Agar yang akan datang tahu, apa ertinya berjiwa bebas, apa ertinya berjiwa merdeka.

Yang akan datang tidak mahu merdeka 53 tahun di warisi kepada mereka dalam keadaan yang goyah, yang busuk akibat ketaksuban rasial yang penuh nanah dan kotor ini. Jangan biarkan orang lain mengambil kesempatan atas kelalaian ini. Jangan biarkan mereka yang dulu pernah mengaut segalanya dari bumi bertuah ini kembali menguasai kita.

Merdeka yang 53 kali ini. Biarlah sederhana, biarlah biasa tapi penuh dengan kesedaran, penuh dengan semangat. Semangat baru yang mahukan sesuatu yang lebih baik, lebih bagus. Semangat nasionalisma baru untuk generasi akan datang!.

4 comments:

elmaaniq said...

semangat nasionalisma tidak ada pahala ukhwah

elmaaniq said...
This comment has been removed by the author.
ayobkelubi said...

el : tapi sekurang2nya kita ada jatidiri kan?

Lan Rambai said...

tak rasa macam nak sambut merdeka punnn...