Thursday, August 05, 2010

Dulu, memang kami bengap komputer

1998

Makmal Komputer Kampus All-ty-ryn

Gua, KB *TOOT* PEDAS sekarang dengan along (Dia kerja kat HP sekarang ni) sedang bertungkus lumus membuat esemen yang diberi. Kluk, klak, kluk, klak bunyi kibod ditekan. Lajunya kami taip, masya-allah, kalau korang tengok, memang taubat tak nak amik kos komputer. Kusyuk tu jangan cakap lah. KB *TOOT* PEDAS sampai muncung mulut boleh ikat reben buat hadiah.

Mana taknya bertungkus lumus buat kerja. Esemen bagi minggu lepas, esok nak hantar, hari ni baru terhegeh-hegeh nak buat. Baru nak mula muka surat pertama. Macam mana nak dapat pointer tinggi?. Nasib baik zaman kami dulu tak pakai pointer, pakai gred macam sekolah agama punya gaya. Main ikut stail cemerlang, baik, ok dan kau bodoh nak mampus.

Bab menaip laju, memang akulah "champion". Mana tak champion, training dengan ALAMAK CHAT sehari 4 jam. Belum masuk training dekat PUSAT LATHAN MIRC dengan AKADEMI FINGER TALK lagi. Memang tahap gaban punya kepantasan taip gua. Saja jek, ni statement riak gua untuk lu orang.

Sedang gua tengah rileks tegangkan jari-jari gua sambil liang liuk betulkan badan gua.

Tiba- tiba

" Huhuhuhuaaaaaaa, esemen aku hilang!". KB *TOOT* PEDAS meraung dalam lab. Sudah, gua dengan along panik. Biar betul?. Banyak tu nak taip balik. Dekat 15 muka surat ada.

KB *TOOT* PEDAS dah menangis teresak-esak. Air mata yang jatuh toksah ceritalah. Air terjun Ulu Bendol pun kalah.

" Aku, *sob*,* sob*, buat,* sob*,* sob*,lepas tu aku *sob* tekan butang save, tapi takde dalam diskeetttttttttt!". Lagi kuat dia meraung!. Teknisyen lab tu dah ushar gua tiga orang. Pakcik tu bajet gua dengan along dah molest KB *TOOT* PEDAS. giler apa nak molest adik beradik?.

"Lu biar betul, tak save dlm disket?, disket dah masuk?". Gua cuba selesaikan masalah.

" Dah masukkan dah, tu apa benda!". Betulah, dah masuk. Ada disket dalam tu.

Along dah hilang, kemudian datang semula dengan pakcik teknisyen tu. Lepas cerita lebih kurang dengan pakcik tekniksyen masalah kami. Pakcik teknisyen tu dah mula senyum.

Gampang pakcik ni, nak kena hayun dengan kerusi jugak kang ni.

Pakcik tekniksyen amik mouse, bawa pointer ke My Computer lepas tu ke My Document, klik kat situ.
terpampang esemen KB *TOOT* PEDAS. Lepas dia buat benda tu. Pakcik teknisyen tu tanya kami.

"Lu orang amik kos apa?". Gua lekas-lekas cover cakap kos mekatronik. Pakcik teknisyen bagi setepek kat kitaorang.

" Oooo, sejak bila pula kos mekatronik buat esemen pasal komputer?" sambil memberi satu senyuman yang paling celaka gua pernah jumpa. Gua buat-buat nak pergi kencing, Along buat-buat amik beg dekat loker. KB *TOOT* PEDAS?. Dia buat bodoh je sambung taip sambil gelak-gelak macam cipan.

Sejak dari kes tu, asal jumpa pakcik tekniksyen tu je, mesti gua tunjuk disket dekat dia!. Ha ha ha ha!.

7 comments:

Amyz! said...

hahaha. sengal~

Anonymous said...

muahahahhaha....bikin malu dak komputer aa bro


psstt....tu makmal komputer kampus mana ekk??

ayobkelubi said...

amyz : ini akibatnya terlalu banyak main dari belajar

fafa : kampus tu jauhhhhhhhhh sgt!.

tasekM said...

kot ye pun tak yah la nanges weh.... ha ha.



.

meor-name-depan-ku said...

Tahun dimana Malaysia menjadi tumpuan dunia......SUKOM'98.

Unknown said...

hahahaha..

ayobkelubi said...

meor : yelah

SFAW : hahahaha