Monday, November 09, 2009

Bila teknologi bawa penyakit

Kadang-kadang bila niat telah dipesongkan menjadi sesuatu yang tak baik. Akibatnya amat buruk sekali. Sama macam tujuan asal senjata dicipta, katanya untuk mempertahakan diri, alih-alih peperangan yang tiba. Manusia juga yang sengsara. Kalau tak, mana datangnya pepatah senjata makan tuan kan?.

Aku sendiri hairan.

Benda paling hip sekarang ni, pelbagai laman web sosial sekarang ini, dah jadi medan "anyam ketupat" versi baru. Versi atas talian, versi "lu petik satu, satu dunia tahu". Bukankah tujuannya yang asal adalah untuk mencari teman-teman lama mahupun baru untuk menghubungkan siratul rahim?. Ini boleh pula kau jadikan medan "anyam ketupat", sana-sini kau jaja cerita?. Apa hal?, buang tebiat?.

Kau lupa ke, kalau dah namanya "anyam ketupat" tu tak baik, luar talian atau dalam talian, tetap jadi tak baik. takde mananya kau boleh nak menghalalkan benda ni atas dasar teknologi. Kepala bapak kau lah!.

Tolonglah, jangan malukan teknologi itu sendiri, kalau kau sendiri yang tak boleh nak majukan diri sendiri. Masuk duduk bawah tempurung sedangkan orang semua dah jadi burung, terbang tinggi di langit.
Kau rasa, kau dah hip sangat sebab ikut "trend" tapi dalam masa yang sama kau memburukkan "trend" itu kepada benda yang lagi buruk?. Makrop li sukun betul kau ni!.

Kau kena ingat, hidup kau bukan bergantung atas talian sahaja, kau tutup komputer, lepas tu kau balik, silap-silap kereta kau kena simbah cat, silap-silap kau sendiri kena tikam, kerana kebodohan kau sendiri menguruskan teknologi itu. Ingatlah, teknologi ini untuk dijadikan benda baik, bukan buruk.

Jangan cemarkan golongan-golongan yang mencintai teknologi ini, yang menggunakan teknologi ini dengan baik dengan sikap menjengkelkan kau itu. Kau sebenarnya tak layak untuk guna teknologi sebegini maju, diberi pun atas dasar untuk memudahkan kerja, ada pernah kau hargainya?.

Lain kali, sebelum kau nak cerita "anyam ketupat" tu, fikir-fikirkan lah!. Bukan kau seorang yang guna teknologi tu, ada dua belas juta, empat ratus lapan puluh ribu tiga puluh tiga orang (anggaran) yang guna benda yang sama!.

Ingat sikit!.

Susah sangat, aku block saja kang!.

4 comments:

FdausAmad said...

Hah,

kenapa pulak ni bro?,
Ada kutu buat hal dengan lu pulak ke.

meor-name-depan-ku said...

salam blog.....

meor-name-depan-ku said...

salam blog.....

ayobkelubi said...

daus : takde, dia wat hal dlm fesbuk tersohor

meor : salam kenal balik.