Friday, April 15, 2011

Jadi keping-keping

Atas bukit. Waktu petang. Matahari semakin melabuhkan tirainya.

" Kenapa mesti ini yang terjadi pada kita?" gumam dia sambil memetik kelopak bunga.

Satu demi satu, satu demi satu.

" Maafkan aku, kalau aku tahu itu bukan suaramu, pasti aku akan menunggumu".

Ranting kayu di tangannya di pegang kemas. Menguis pasir pada kaki. Cuba menulis sesuatu.

Satu demi satu, satu demi satu.

Suara burung sudah mula kedengaran. Matahari semakin melabuhkan tirainya.

Jelita bingkas bangun dari duduknya. Masih lagi memegang bunga.Kelopaknya di petik lagi.

Satu demi satu, satu demi satu.

" Itu cerita kita, pasti akan aku tunggu untuk selamanya".

Lalu

Burung-burung berterbangan menghampiri Jelita, dibawanya terbang ke ufuk matahari.

Semakin jauh, jauh dan jauh.

Jejaka bingkas bangun.

" Kau tak lihat apa yang aku tulis di pasir ini" gumam Jejaka.

Pasir itu tertulis

SELAMA-LAMANYA.

No comments: