Wednesday, October 26, 2005

TT#1

tahun ini merupakan raya yang paling "gelap" dalam sejarah hidup aku.
raya yang diringi perasaan yang sukar digambarkan dengan __________.

tahun ini.
raya yang aku rasakan sungguh sunyi dan sepi.
aku maklum.
yang terutama aku tidak dapat bersama sweetheart.
kesian dia menanggung beban berseorangan.
tabahlah!.

yang kedua nya.
tahun ini setelah beberapa lama aku tidak di sedarkan dengan kematian.
kali terakhir ialah semasa mak long aku meninggal pada tahun 1985.(kakak bapak aku)
dan kematian jauh meninggalkan aku.
atau aku yang cuba lari dari kematian.

tapi

tahun ini.

kematian telah menghambat aku kembali.

pertamanya.
tiga minggu sebelum aku ke sini.
aku dikejutkan dengan kematian mak long aku.
di dalam tidurnya.
meninggalkan pak long,jon,yah dan amnah.
dan kami-kami.anak-anak sedaranya yang manja-manja belaka dengannya.
terutama sekali aku.
dan aku ingat.sampai mati.
aku memeluk pak long sambil menangis
"mak long dah takde pak long" --- berulang-ulang.
medot yang keras hati pun turut sama menangis semasa kami menurunkannya ke liang lahad.

dimana dia lah satu-satunya makcik aku yang paling suka dengan lawak-lawak bodoh aku.
walaupun aku sudah berumah tangga.
masih menganggap aku alip yang 15 tahun dulu selalu mengendengnya meminta membuat"candy home made"nya walaupun bukan hari raya.

setiap kali raya,dia pasti tidak akan lupa menyediakan "candy home made"nya khasuntuk aku sebalang.

itu bermula sejak aku mula pandai bercakap

tapi tahun ini.

sepi.

aku pasti,kami-kami.anak-anak sedaranya yang manja-manja belaka merinduinya dan"candy home made"nya.

dan ironinya.

dua hari lepas.

genap tiga minggu aku di sini.

salah seorang sahabat baik aku meninggal.

kemalangan.

meninggal di depan mata salah seorang sahabat baik aku juga.
meninggalkan si anak yang baru hendak petah bercakap.

kali terakhir aku bertemunya semasa bertandang ke rumah aku,tahun lepas
selepas pulang dari kenduri kahwin naza.

dan gapar yang keras hati tu turut menangis semasa aku menelefonnya semalam.

walaupun untuk tempoh yang singkat aku kenali dia.(2 tahun lebih)
tapi hati budinya sudah cukup membuatkan kami sebagai adik beradik.
terutama sekali gapar dan madi.mereka cukup rapat dengan arwah.

makan bersama.hisap rokok bersama.tidur bersama.

dan burger yang satu itu dipotong 4 atau 6.selalunya 4.dan kami akan ketawa.
dan aku selalu letak motor buruk aku di rumahnya jika aku keluar berkursus.
dan dia sudi menghantar dan mengambil aku di stesen komuter.
dan aku sendiri membantu dia dan bakal isterinya ketika itu membersihkan rumah yang bakal aku tumpangkan motor buruk ku itu.
dan yang paling aku ingat.
kereta kancilnya,selalu diberi pinjam kepada aku.jika dia pulang ke kampung.

"ko ulang-alik melaka naik motor,bahaya,ko tu baru kawin".
itulah dia.seorang sahabat.
perginya memang pasti tapi terlalu mengejutkan.

beritanya hari ini --- disini
dan
cukup dengan dua kematian tahun ini,membunuh selera aku untuk berhari raya.
adakah kematian seolah-olah memberi aku satu notis?.
satu notis peringatan yang ingin menyedarkan selama ini aku lalai dariNya?.

p/s: entri ini personal.

13 comments:

Anonymous said...

selamat berhari raya di perantauan

mama tinie said...

Innalillah...

Anonymous said...

takziah. alfatihah.

salam aidilfitri,
ahsuez.

Anonymous said...

bila bulan puasa, dah nak raya, mesti ada rasa ala2 syahdu. so many death in my family during ramadhan nih, to be fair so many birth also laa - me being salah sorang daripadanya(senyum pahit)

anyway, aidilfitri perlu disambut dengan rasa kesyukuran dan keinsafan, kan?

selamat menyambut aidilfitri buat ko di perantauan sana :)

Unknown said...

Jang..tabahkan hatimu jang.. yang pergi... akan pergi jua termasuk kita... akan tiba saatnya..lambat atau cepat..

Jang.. Selamat Hari raya..

tuan tanah said...

takziah dan al-fatihah.

Zack said...

Ayob, kita senasib.

Minggu lepas, right on Ikmal's third birthday, my father in law pergi meninggalkan kami. (No, aku bukan sibuk buat kuih raya).

Takziah buat kau, dan kuatkan semangat.

Selamat Hari Raya Aidil Fitri, dan Maaf Zahir Batin.

Anonymous said...

Dear ayobkelubi,

I perused your post (this post) with much interest as I was looking for ways to buy and sell company construction mn road. Unfortunately your article was not exactly what I was looking for
company construction mn road. But luckily there is a site I have found that allows you to buy and sell anything like company construction mn road on interest free credit and you can pay for your company construction mn road whenever you want. Here's the link one more time: company construction mn road.

Anonymous said...

Dear ayobkelubi,

I perused your post (this post) with much interest as I was looking for ways to buy and sell highway construction project. Unfortunately your article was not exactly what I was looking for
highway construction project. But luckily there is a site I have found that allows you to buy and sell anything like highway construction project on interest free credit and you can pay for your highway construction project whenever you want. Here's the link one more time: highway construction project.

Anonymous said...

Dear ayobkelubi,

I perused your post (this post) with much interest as I was looking for ways to buy and sell instant road repair. Unfortunately your article was not exactly what I was looking for
instant road repair. But luckily there is a site I have found that allows you to buy and sell anything like instant road repair on interest free credit and you can pay for your instant road repair whenever you want. Here's the link one more time: instant road repair.

Anonymous said...

Dear ayobkelubi,

I perused your post (this post) with much interest as I was looking for ways to buy and sell how to repair a road bicycle. Unfortunately your article was not exactly what I was looking for
how to repair a road bicycle. But luckily there is a site I have found that allows you to buy and sell anything like how to repair a road bicycle on interest free credit and you can pay for your how to repair a road bicycle whenever you want. Here's the link one more time: how to repair a road bicycle.

Anonymous said...

Dear ayobkelubi,

I perused your post (this post) with much interest as I was looking for ways to buy and sell georgia highway construction. Unfortunately your article was not exactly what I was looking for
georgia highway construction. But luckily there is a site I have found that allows you to buy and sell anything like georgia highway construction on interest free credit and you can pay for your georgia highway construction whenever you want. Here's the link one more time: georgia highway construction.

Anonymous said...

Dear ayobkelubi,

I perused your post (this post) with much interest as I was looking for ways to buy and sell instant road repair. Unfortunately your article was not exactly what I was looking for
instant road repair. But luckily there is a site I have found that allows you to buy and sell anything like instant road repair on interest free credit and you can pay for your instant road repair whenever you want. Here's the link one more time: instant road repair.