Thursday, August 18, 2005

cerita musikalogi: episod 1 (fanatism)




aku tahu.

aku tak sehandal minah ni untuk menulis secara kritis dan kreatif mengenai kegemaran.

tapi

aku cuba sedaya mana yang aku boleh.

untuk episod pertama ini. aku sembang pasal fanatism ataupun fanatik lah senang cerita.

opps, aku bukan fanatik "WOLRD"!!!.

+++

aku ingat lagik masa tu aku tingkatan empat.

kawan setuisyen aku,kami panggil dia jalak.dia datang kepada aku.

masa tu tengah sibuk dengan ledakan NEVERMIND.

lip, ko dgr ni.lebih kurang nirvana gak.

dia hulur aku kaset.

aku tengok cover 5 orang tengah berkumpul sambil mengacungkan tangan ke atas.

PEARL JAM?.

sorilah jalak.aku tak dengar ah musik macam nie.

+++

1998

aku sedang duduk dalam bilik kat hostel.

raje datang.

don.nie ko dengar lagu dari band nie,bunyi dia lebih kurang macam stone temple pilots.

dia hulur aku cd

aku tengok cover 5 orang tengah berkumpul sambil mengacungkan tangan ke atas.

PEARL JAM?.

kali ni,aku ambil keputusan untuk mendengarnya dahulu.

dan

seterusnya aku mencari album-album mereka.

dan

ya,aku fanatik terhadap vokal eddie vedder,aku fanatik terhadap gorengan maut mike mccready,aku fanatik terhadap lenggokan stone gossard,aku fanatik terhadap larian jari jeff amment,mana perginya drummer?.

sayang.

PEARL JAM tidak terlalu pentingkan drummer.sejak ia ditubuhkan sudah ada 4 orang pemukul drum.

+++

dan

sejak dari tu,tahap kefanatikan aku terhadap band ini terus menerus dari diri aku.

sampaikan pada zaman gila berchatting, aku guna nama samaran as penyanyi pujaan aku.

hehehe.

teruk tak fanatism aku nie?.

tapi

memori paling best.

venue :cardiff international arena
date : somewhere on june 2000

aku dapat tengok band pujaan aku ni secara langsung!.wwooohhhooo!.feel tak ingat beb!.
body surf bagai,head bang bagai!.rock on!.

tak percaya?.nanti aku attach tiket dia!.

+++

aduh.

episod pertama ni rasa cam gagal jek apa yang aku nak sampaikan.

lain kali ah aku cerita elok-elok!.

aduhai!.

No comments: