Monday, May 10, 2010

Sebab itu ramai orang benci Sejarah

Asal buruk dan menyakitkan hati saja, mesti ada saja malaun yang cadangan merepek-repek atas nama pembangunan dan naik taraf ekonomi untuk hilangkan yang buruk-buruk tu.

Buruk dan lamanya sesuatu bukan selalunya yang betul-betul tidak berguna. Ada yang buruk dan lama tu sebenarnya banyak mengandungi cerita-cerita yang berguna yang selama ini ditutupkan dengan habuk dan debu. Kalau dibersihkan kembali. Tegak berdiri megahkan kembali lagi ada gunannyakan?. Buat tatapan bagi yang akan datang untuk mengenang perjalanan hidup orang terdahulu agar dapat dijadikan sebagai taulan dan sempadan.

Tapi

Kalau dah sibuk sangat menkentedarah benda lain selain nasi, memang susah nak cakap dengan golongan ini semua. Bagi mereka, fahaman macam tu adalah semua ortodoks. Ortodoks yang menyesakkan tembolok masing-masing.

Apa salah ke keluarkan berapa yang perlu untuk mengekalkannya. Lebih baik dijadikan sebagai tempat yang harus singgah, wajib di kunjungi. Untuk jangka masa pendek mungkin tidak akan tercapai sangat objektif itu tapi dalam tempoh yang panjang akan datang, barangkali ianya masih relevan. Siapa tahu jika ada perang dunia yang ke 12?. Itu semua keberangkalian yang ditinggalkan di dalam kotak. Kotak sempit yang menyesakkan ruang untuk mereka mencari sedikit kewajaran.

"Saya dah cuba tapi tempat ni keras!" - Michael Scofield.

Paling koman, tempat  ini boleh jadi tempat tahanan sementara mereka-mereka yang suka lari dari sekatan polis. Tak payah polis nak *bang bang*. Asyik-asyik polis saja yang salah.

2 comments:

Anonymous said...

jadikan pusat serenti bagus gak kan. tak pon bg mat2 rempit tido kat situ. ataupon mamat/minah2 yg kena tangkap kat club bwk ke situ. at least ada antu2 tu kawan. hahhahahah

StingRay said...

letak je budak2 yang suka buat hal.mau histeria kena usik malam-malam dengan penunggu kat sana.


takde la bosan sangat jin jin kat situ.hahahah..