Thursday, April 06, 2006

Hikayat Empat Billion Yang Kecewa

Alkisah tersebutlah kisah di sebuah negara bernama Naik-Naik. Rakyatnya berbilang kaum hidup dengan aman sentosa. Pemerintahnya bernama Raja Had dengan Ahli Jawatankuasa Angguk-Angguk.

Hendak dijadikan cerita. Raja Had telah terlalu bosan dengan keadaan negaranya telah membuat satu keputusan yang memeranjatkan. Harga minyak rambut kegunaan rasmi negara telah dinaikkan sebanyak 30 sen.

Pecahlah berita. Berderailah khabar. Seluruh rakyat merasa sungguh marah dan tertekan. Langsung dibuatnya beberapa siri penerangan dan road tour menerangkan tujuan kenaikkan itu boleh menjimatkan sehingga 4.4 billion. Hatta, rakyat masih tidak berpuas hati dan terus memberontak.

Raja Had semakin pening lalu membuat keputusan dengan mengadakan undian SMS dimana rakyat kononnya diberi hak sebagai pemerintah. Diberinya pilihan samada 4.4 billion itu hendak dibelanjakan kepada sekolah, kesihatan, pengangkutan awam, air ataupun kebajikan rakyat.

Maka, berita itu tersebar ke seluruh pelusuk negara termasuklah kepada keluarga Pak Malau. Anaknya bernama Ayobkelubi sungguhlah bijak walaupun tiada rupa.

Satu hari, Ayobkelubi memberitahu kepada bapanya yang dia hendak berjumpa dengan pemerintah. Terkejut sungguhlah bapanya itu. Apa sudah hilang akalkah anaknya ini?.

Lalu Ayobkelubi menerangkan bahawa dia ingin menyampaikan pendapatnya tentang 4.4 billion itu. Penjimatan itu boleh digunakan untuk kemudahan sekolah. Hujahnya kerana anak-anak ini adalah pelapis dan pendukung wawasan negara. Jika tiada kebaikan untuk mereka, hancurlah nanti negara. Perkara pertamanya ialah dengan memperkasakan kemudahan sekolah dengan kemudahan yang canggih sebagai contoh pembinaan makmal sekolah yang sekian lama menjadi duri dalam daging haruslah disegerakan. Anak-anak zaman sekarang amatlah bijak bilang Ayobkelubi.

Yang keduanya, binalah lagi sekolah yang berteraskan pembelajaran tersusun supaya mereka boleh belajar dengan selesa. Kemudahan seperti kompleks sukan juga boleh dibina supaya mereka boleh menjadi atlit yang bukan sahaja cerdas malah cerdas dan mampu mengharumkan negara.

Makin besar ngangaan mulut bapanya mendengar hujah si anak.

Barangkali penjimatan itu juga boleh dilaburkan dengan mewujudkan satu system pengangkutan khas untuk mereka ke sekolah agar mereka tidak mati katak di tangan mereka yang hanya pentingkan wang.

Penambahan pinjaman untuk melanjutkan pelajaran juga boleh dilakukan dengan penjimatan itu untuk anak-anak yang bijak pandai tapi tidak berkemampuan. Bukanlah hanya untuk menampung anak-anak kroni yang entahkan mahu belajar atau tidak.

Sungguh bersemangat sekali si anak itu memberikan hujahnya.
Tambahnya lagi, penyediaan kemudahan alatan bantuan mengajar yang up to date juga barangkali boleh disediakan seperti laptop mahupun portable hard disk supaya guru-guru boleh mengajar dengan lebih tenang.

Kemudahan teknologi e-learning juga boleh dibangunkan di peringkat pendidikan rendah bukan hanya di peringkat tinggi supaya anak-anak ini akan sentiasa celik terhadap teknologi yang tiada batas ini.

Makan faham sudahlah bapanya itu dan terus merestui pemergian anaknya ke ibu negara Naik-Naik. Berangkatlah Ayobkelubi dengan restu keluarga agar hujahnya itu diterima.

+++

That was supposed to be the entry for this week challenge.

The unreachable entry to the JURING II arena.

Aku baru nak tekan button post,alih-ali my goat damn fcuking proxy server kat WAN center mampus!.

Argh!.

As a result,aku konpom out from the challenge!.

Melepas aku nak dapat hadiah dari IRELAND!.

:(

Stupid Proxy,Stupid WAN,Stupid HQ!

6 comments:

Zack said...

Bagus, bagus, kau boleh ganti Abg Roslan sms camni...

Aku rasa aku boleh predict nasib si bijak AyobKelubi dalam citer kau tu. Dia ditahan ISA kerana kebijaksanaannya dikatakan mencabar kerajaan NaikNaik. Sampai sekarang, beliau masih belum mendapat sebarang pengampunan dr Raja Had, yg mana, sekarang ni semakin lebar senyum kambingnya...

Anonymous said...

sabao yob.. rezeki tidak kemana

Anonymous said...

Tahniah! Anda masih belum kena Juring.

edrina said...

Ayob Kelubi tgh audition menjadi salah seorang anggota tahanan ISA ker???? Ingatkan budak2 muda je tgh bz nak jadi artis, pergi audition AF4..kekekekekeke

ayobkelubi said...

zack : rasa2nya begitulah kot?.hahaha

wak din : ya betul.rejeki saya masih dalam JURING.mekasih wak!

pak long : mekasih!.

edryna : hahahaha. ISA?. apa itu?

Anonymous said...

msh ade peluang lg nk dpt adiah dr ireland. tugasan kali nih x mcm yg lps. byk fakta..nih juz wawancara....tp en kna jwb abis kreatif. ape2 pn juz be ur self...gud luck.