Monday, May 16, 2005

ulu banat,peri kemanusiaanlah!

berbuku.

hati aku berbuku.

sedang aku menolong labu kemas pejabat dia.

kakak tu masuk.

dengan bertongkat dan kakinya hanya satu.

oh,sedihnya!.

dia memegang sehelai kertas dan keratan akhbar.

oh,dia hendak meminta derma.

takpelah.

kalau sampai kat aku.aku akan hulur seberapa yang boleh.

dia duduk disitu.aku memandang dia.mukanya terbayang seribu satu kepayahan tapi masih mampu tersenyum,tawar.

hati aku hiba.

lama dia disitu.tiada siapa yang sudi melayannya.mana pergi semua BOSS?.

damn!.

aku dan labu dah semangat nak tolong kutipkan derma dari bengkel ke bengkel.

tapi.

kak mon datang.cakap-cakap dengan dia.

oh,dia bangkit meninggalkan tempat itu.

kenapa?

rupa-rupanya kena ada surat rasmi bagai cop org itu,YB ini,KETUA KAMPUNG dia,segala tok nenek orang-orang kenamaan bagai.alahai!.

what?.

susahnya melayu nak tolong melayu.

kenapa takde peri kemanusiaan?.

takpe.kakak tu boleh duduk disitu.aku dan labu boleh tolong kutipkan dari bengkel ke bengkel.

ini protokol don.mereka bagitau aku.

ya, protokol abah ko!.

ini nak elakkan penipuan don.

ya,biarlah kalau betul dia tipu ker apa ker.

yang penting kita mesti bantu bangsa kita sendiri!.

aku lihat kakak tu berlalu pergi.mukanya muram tapi masih mampu tersenyum pada aku dan labu.

terima kasih dik.

takpelah kak.

akak datanglah balik.cari saya dan labu.kami akan bantu!.insya-allah.

semoga ALLAH akan memberkati kehidupan akak!.

1 comment:

Unsunghero said...

moga lebih ramai lagu orang macam 'kau dan labu' dalam masyarakat kita ini.